پادشاهی و ایدئولوژی در دنیای اسلامی- مغولی
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۵۲۱۹
«آن. آف. برادبریج» دانشیار دانشگاه امهر ماساچوست کتاب «پادشاهی و ایدئولوژی در دنیای اسلامی مغولی» را به عنوان رساله دکتری خود زیر نظر «جان وردز» استاد سرشناس تاریخ مغولان، تیموریان و ترکمنان در دانشگاه شیکاگو مورد بررسی قرار داده است و با ترجمه جواد عباسی که شامل دیباچه و ۶ فصل به انضمام منابع و مآخذ در صفحه ۲۹۲ و نمایه در انتهای کتاب آورده شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آن. آف. برادبریج در مقدمه کتاب خود تلاش می کند به مجموعه ای از پرسش هایی درباره ایدئولوژی حکومت در خاورمیانه و آسیای مرکزی در دوره میانه پاسخ بدهد و ایده های مربوط به فرمانروایی مشروع در این عصر را بیان کند و عملکرد و تاثیرگذاری فرمانروایان برای تحکیم ادعای مشروعیت شان را بررسی کند. فرمانروایانی که قدرت آنها در اصل بر بنیاد نیروی نظامی بنا شده بود و نیز برای کسب مشروعیت بر اساس بنیادهای عالی تر می کوشیدند.
نویسنده در مقدمه بیان می دارد: نقش مغولان در تاریخ جهان در دوران میانه روشن است. بدون تردید مملوکان در امپراطوری بزرگ مغول چیزی بیش از شورشیانی سرکش در گوشه های دور افتاده بودند. آنان در مقابل ۲ حکومت مغولی یعنی اردوی زرین در روسیه جنوبی و دشت قبچاق و ایلخانان در ایران موقعیت تاریخی منحصر به فردی داشتند. سلاطین قاهره، نخستین غیر مغولانی بودند که پس از اتحاد با اردوی زرین در برابر ایلخانان در از هم گسیختگی سیاسی و جنگ داخلی مغولان دخالت کردند و نه یک بار بلکه بارها نیروهای ایلخانی را عقب راندند. مملوکان پس از آن در تاریخ حکومت های جانشین ایلخانان نقش ایفا کردند و سپس تیمور و نیروهای مغول را در دریای سرخ متوقف کردند تا اینکه او آنها را در دومین تلاش خود در هم کوبید.
معرفی کتاب
در این کتاب ایدئولوژی های اصلی پادشاهی در سال های ۶۵۸-۸۰۷ هجری آن طور که در مناسبات سیاسی میان مملوکان و مغولان و گروه های ترکان مغول مسلط بر منطقه یعنی اردوی زرین و ایلخانان، جانشینان ایلخانان در ایران و آناتولی و تیمور ابراز می شده، مورد بررسی قرار گرفته است.
تمرکز کار بر مشروعیتی نیست که فرمانروایان برای رعایای خودشان به نمایش می گذاشتند. این بررسی با مرگ تیمور پایان می یابد زیرا زندگی و عملکرد وی نشان از پایان نفوذ ایدئولوژی مغول داشت. تیمور خود را به صورت مستقیم در چارچوب معیارهای ایدئولوژی چنگیزی قرار می داد، اما استقرار امپراطوری وی به برقراری خاندان خودش به عنوان نیروی رقیب برای خاندان چنگیزخان منجر شد؛ اگرچه امپراطوری او بسیار بی دوام بود. افزون بر این، پایین آوردن مملوکان در حد تابعان خودش توسط تیمور در تاریخ سلطنت مملوکان بی سابقه بود. به گونه موثری به نمایش اقتدار و تصویر آنها به عنوان نگاهبانان دین آسیب رساند. مملوکان بعدها و البته پس از سال ها تلاش بی وقفه برای بازسازی دوباره خودشان، بسیاری از استدلال های ایدئولوژیک خود را از سر گرفتند. بنابراین گرچه آشوب آفرینی تیمور، ایدئولوژی مملوکان را به صورت کامل از بین نبرد، آسیبی که او وارد کرد، نشان از یک پایان دیگر، این بار برای مملوکان و نمایانگر نقطه پایان قابل توجهی بود.
عنوان فصل اول «ایدئولوژی و سیاست خارجی» است که نویسنده این فصل به روش دقیق و علمی که نتیجه وسعت اطلاعات و حاصل شیوه تفکر فلسفی و ذهن تربیت یافته اوست، نخست تعریف دقیق از ایدئولوژی پادشاهی یک فرمانروا به عنوان یک قدرت مسلط بیان می کند. نویسنده در بحث ایدئولوژی کوچ نشینی در خصوص قدرت گیری مغولان در سده هفتم هجری که از آن امپراطوری مغول بود، توضیح می دهد و چگونگی چیرگی ایدئولوژی چنگیزی را بیان می کند و در خصوص ایدئولوژی مملوکان چنین می نویسد: ایدئولوژی مملوکان ابتدا در اوایل سلطنت آنان پدید آمد و با وجود برخی تغییرات ضروری، برای سال ها مورد تقلید سلاطین بعدی قرار گرفت با این حال این ایدئولوژی برخلاف مفاهیم چنگیزی یا ترکی-مغولی بعدی در زمینه فرمانروایی همواره و بطور ویژه وابسته مفاهیم کهن اسلامی مبتنی بر نگرش به سلطان و مملوک به عنوان نگاهبان رزمنده برای اسلام و جامعه اسلامی بود و سلاطین مملوکی به همین سبب از این چارچوب تاریخ گذشته استفاده می کردند. در این فصل همچنین به ایدئولوژی در مناسبات خارجی مغولان و مملوکان پرداخته می شود.
فصل بعدی با عنوان «استقرار ایدئولوژی ها» نامگذاری شده است. در این فصل آمده است که سلاطین مملوک بیشتر وقت و توان خود را صرف پاسخ به چالش های ایجاد شده امپراطوری مغول و خاندان چنگیز کردند. به طور قطع مملوکان از نزدیک به حکومت های مسیحی و مسلمان همسایه خود به ویژه صلیبیون، سلجوقیان آناتولی و رسولیان در یمن توجه داشتند با این همه توجه مغولان در صدر نگرانی های مملوکان و در بسیاری از سیاست ها و تصمیمات آنان قرار داشت.
«عصر تغییر دین» عنوان فصل سوم کتاب است. نویسنده در این فصل بیان می کند که مفاهیمی چون سروری در اسلام و پیشگامی در تغییر دین به محمد اجازه داد تا با شروع تغییر دین ایلخانان به اسلام که چالشی جدی برای مشروعیت مملوکان بود، رو به رو شود.
فصل چهارم به «عصر حمایتگری و چیرگی مسلمانی» پرداخته شده است. در این فصل نویسنده بیان می دارد: سه دهه نخست سده چهاردهم میلادی و سده هشتم هجری عصر چیرگی سه فرمانروا بود، یکی محمد که مستحکم در صدر سلطنت قرار داشت و به سرعت در حال ظاهر شدن به عنوان شخصی منحصر به فرد، شکاک و سلطه طلب بود و دیگری سلطان ابوسعید ایلخانی که قدرت وی به سبب جوانی اش با حضور جدی نایب السلطنه قدرتمند یعنی امیر چوپان همراه بود که در این دوران به اسلام گروید و همچون یک قدرت مسلمان و آگاه نسبت به جایگاه خود فرمان می راند. البته مملوکان و همسایگان مغول آنها همچنان ۲ تکیه گاه اصلی پادشاهی یعنی رابطه فرمانروا با اسلام و نقش خانواده و دودمان را در اختیار داشتند اما عملکرد و استفاده از این ۲ ایده در این سال ها به صورت چشمگیری تغییر یافته بود.
فصل پنجم کتاب با عنوان «برتری منطقه ای ممالیک و نظام پساایلخانی» نامگذاری شده است. نویسنده در این فصل به مباحثی همچون «کشمکش های تجزیه طلبانه پس از مرگ ابوسعید، واپسین قلاوونیان و جانشینان ایلخانان، دودمان قلاوونی، حاکمان کوچک: وابستگان و حاکمان قلاوونی، سرزمین اصلی ایلخانان، آناتولی، حاکمان بزرگتر: چوپانیان و جلایریان و برآمدن جلایریان» پرداخته است.
«حملات تیمور و زوال برتری مملوکان» عنوان فصل ششم از کتاب حاضر است که در آن به مباحثی همچون «تاخت و تازهای مقدماتی و نخستین لشکرکشی تیمور، دومین لشکرکشی تیمور و سومین لشکرکشی تیمور» پرداخته می شود. نویسنده در پایان کتاب نیز «سخن آخر، پیوست ها، منابع و ماخذ و نمایه» آورده است.
برچسبها آسیای مرکزی خاورمیانه تاریخ ایران کتاب ایرانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: آسیای مرکزی خاورمیانه تاریخ ایران آسیای مرکزی خاورمیانه تاریخ ایران کتاب ایران سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۵۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۵ «آخرالزمان» کمتر دیده شدۀ کرهای؛ از مِه زامبیساز تا زامبیها در چوسان!
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی نزدیک به یک دهه است که فیلمها و سریالهای کره جنوبی بر سرویسهای استریم تسلط یافتهاند، به خصوص به خاطر رونق فوقالعادهی سریالهایی که موضوعشان فاجعه و بقا است. این سریالها با هیجان و تعلیق درجهیکی که به مخاطبان ارائه میدهند، موفقیت زیادی را در سطح بینالمللی کسب کردهاند.
به گزارش فرادید، موفقیت بیسابقهی «بازی مرکب» باعث شد همۀ سریالهای با موضوعات آخرالزمانی در لیست تماشای بینندگان قرار بگیرند. این سریالها آنقدر پرهیجان و جذاب هستند که تماشاگران نمیتوانند خودشان را در حال فرار از هجوم هیولاها یا آیندهای فاجعهبار بدون آب تصور نکنند. با وجود اینکه کمبودی از فیلمها و سریالهای کرهای با مضمون بقا وجود ندارد، اما تعداد معدودی از آنها آنقدر عالی هستند که مخاطبان را از ابتدا تا انتها میخکوب نگه میدارند. در اینجا پنج مورد از این سریالهابرتر اما کمتر دیده شده را معرفی خواهیم کرد.
۱. روز موعود (D-Day)
روز موعود یک سریال کرهای در ژانر «بقا» است که از جهت نزدیکیاش به واقعیت با بقیۀ سریالهای این ژانر متفاوت است. این سریال به موضوعاتی کاملا جدی میپردازد و معنای واقعی تلاش برای بقا را به تصویر میکشد.
در این درام پزشکی فاجعهآمیز و مهیج، شهر سئول با یک زلزله وحشتناک مواجه میشود که تقریباً شهر را با خاک یکسان میکند. در پی این فاجعه، تنها افرادی که قربانیان میتوانند به آنها تکیه کنند گروهی از پزشکان و امدادگران شجاعی هستند که در یک وضعیت آشفته گرفتار شدهاند.
روز موعود درباره افرادی نیست که برای یک قوطی غذا به جان هم میافتند یا کسی را به دلیل احتمال آلوده بودن محکوم به مرگ میکنند. این سریال یک تصویر واقعی از ترس و عدم اطمینانی است که یک جامعه هنگام وقوع فاجعه تجربه میکند. چنین حوادثی به طور طبیعی غریزه بقا را در انسان بیدار میکنند و این یکی از چیزهایی است که این سریال با روایتی مبتنی بر واقعیت به طور موفقی به تصویر میکشد.
۲. گودال تاریک (Dark Hole)
گودال تاریک یک سریال مهیج و کمترشناختهشده در ژانر بقاست که شباهتهایی به سریال محبوب نتفلیکس، یعنی «خانۀ شیرین» دارد. این سریال داستان گروهی از بازماندگان را روایت میکند که در حال فرار از مه مرموز و تاریکی هستند که باعث تبدیل شدن انسانها به هیولا میشود. زندگی این افراد زمانی دگرگون میشود که دود سیاه ناشی از فرو ریختن چاه فاضلاب یک کارخانهی شیمیایی، آنها را به زامبیهای جهش یافته تبدیل میکند.
این سریال یک داستان کلاسیک بقا است که شما را به سفری هیجانانگیز میبرد و باعث میشود حدس بزنید کدام شخصیتها میتوانند تا پایان دوام بیاورند. گودال تاریک اثری پر زرقوبرق نیست، اما وفادار به مضمون و عناصر ژانر بقا است. این سریال با طرح سؤالاتی دربارهی ارزشهای انسانی و حس فرورفتن در تاریکیای که شاید همیشه در درونمان وجود داشته، شما را به فکر وامیدارد.
۳. دریای خاموش (The Silent Sea)
دریای خاموش یک سریال علمی-تخیلی مهیج و آیندهنگر است که با به تصویر کشیدن دنیایی بدون آب، تماشاگران را میخکوب میکند. تصور کنید در دنیایی زندگی کنید که آب به یک کالای فوقالعاده با ارزش تبدیل شده باشد. این فرضیه میتواند غریزه بقا را در هر کسی بیدار کند.
در حالی که همه شخصیتها در این سریال در تلاش برای زنده ماندن در پی عواقب کمبود آب هستند، داستان عمدتا بر روی گروهی از فضانوردان مأموریت فضایی متمرکز است که وظیفه دارند اطلاعات و نمونههایی را از یک مرکز تحقیقاتی روی ماه بازیابی کنند.
دریای خاموش سفری پرهیجان، نفسگیر و مرموز به دنیای علمی-تخیلی است. تماشاگران تا قسمت آخر نمیتوانند به طور کامل حدس بزنند در این سریال چه اتفاقی در حال رخ دادن است و همین سفر پرخطر از ناشناختهها به سوی شناختهها، یکی از بهترین ویژگیهای این سریال است. شاید این سریال یک مجموعه بقا به سبک سنتی نباشد، اما دربارهی تلاش برای بقای نسل بشر و انجام هر کاری برای جلوگیری از انقراض انسانها است. درخشش این سریال به خاطر بازی خیرهکنندهی گونگ یو است که هر صحنه را با بار احساسی عمیقی اجرا میکند.
۴. پادشاهی (Kingdom)
پادشاهی یکی از بهترین سریالهای کرهای نتفلیکس است که میتوان آن را آغازگر جریان داغ سریالهای مدرن بقا با فضاسازی متفاوت دانست. برخلاف اکثر سریالهای بقا که در مکانهای آشنایی مانند یک مجتمع مسکونی پرجنبوجوش یا یک دبیرستان اتفاق میافتند، «پادشاهی» دارای یک پیشینه تاریخی قوی است که به طرز شگفتانگیزی با یک ماجرای آخرالزمانی دربارۀ زامبیها پیوند میخورد. این سریال که اقتباسی از یک وبتون است، داستان مهیجی در دوران سلسلۀ چوسان را روایت میکند که در آن پادشاه به طور ناگهانی به یک بیماری مرموز و جدید مبتلا میشود. ولیعهد مشتاق برای کشف راز این بیماری، متوجه میشود که قربانیان این بیماری دوباره به صورت هیولاهایی به زندگی برمیگردند؛ همان هیولاهایی که در دوران مدرن «زامبی» نامیده میشوند.
پادشاهی رویکردی فوقالعاده هوشمندانه به مضمون بقا دارد و بدون تکیه زیاد بر کلیشهها داستان خود را پیش میبرد. تماشاگران میتوانند انتظار صحنههای اکشن و خونآلود زیادی را در مکانهای غیرمنتظره داشته باشند. با این حال، کسانی که به دنبال یک داستان زامبی معمولیتر هستند، ممکن است در پادشاهی آنچه را که میخواهند پیدا نکنند، به ویژه به این دلیل که در این سریال، موجودات گوشتخوار عمدتاً در پسزمینهی خط اصلی داستان قرار دارند.
۵. شادی (Happines)
در دنیایی که بقا حرف اول را میزند، کمتر جایی برای شکوفه زدن عشق پیدا میشود. «شادی» یک تریلر مهیج دیگر با محوریت حمله زامبیهاست که سختیهای گرفتار شدن در یک مجتمع مسکونی لوکس را به تصویر میکشد، البته در حالی که دنیای بیرون در حال نابودی است.
یکی از بهترین ویژگیهای «شادی» که آن را از سایر سریالهای مشابه جدا میکند، داستان عاشقانهی صمیمانهای است که به خوبی با فضای وهمآلود رویدادهای آخرالزمانی ترکیب شده است. شخصیتهای اصلی، به ویژه شخصیت زن (با بازی هان هیو جو)، جوانانی قوی و مستقل هستند که جذابیت مضاعفی به روایت این سریال بخشیدهاند.
این سریال با دوز متناسبی از احساسات، هرج و مرج و هیجان همراه است. داستان نه تنها غیرواقعی به نظر نمیرسد، بلکه تعادل فوقالعادهای بین منطق و تخیل برقرار میکند. «شادی» یک درام زامبی غیرمعمول است که درگیریهای ساکنان ساختمان و تأثیر یک وضعیت اضطراری بر ارزشهای اخلاقی انسان را مورد بررسی قرار میدهد.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904160